Stovky projektů Jana Včeláka za čtvrtstoletí ve firmě EXCON | EXCON

Určujeme trendy
V komplexní realizaci
ocelových konstrukcí

Stovky projektů Jana Včeláka za čtvrtstoletí ve firmě EXCON

Jeden z nejlepších a nejzkušenějších projektantů firmy EXCON, inženýr Jan Včelák, prožil své mládí v Opatovicích nad Labem. Tam, kde se tyčí komíny jedné z největších uhelných elektráren v Česku. „Možná tím byl ovlivněn můj profesní osud, protože právě zde jsem prožíval svoje první brigády, například jako pomocník na drobných stavbách,“ říká J. Včelák.   

A jak jste se k EXCON vlastně dostal? „Mí dnešní kolegové, inženýři Hubáček a Nečas, byli oponenty mé diplomové práce na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Ihned mne něčím zaujalo prostředí organizovaného chaosu v tehdejší na dnešní poměry malé firmě EXCON o několika zaměstnancích, kde neustále někdo pobíhal, zvonily telefony a na rýsovacích prknech byly vidět složité a zajímavé výkresy,“ popisuje začátky ve firmě. Vzpomíná i na Pavla Hášu, který mu dal základ všeho potřebného a vzpomíná: „Dodnes se řídím jeho mottem: Mladému člověku zahálka škodí.“

Zaměstnání v EXCON načas přerušil v roce 1998, kdy sloužil jeden rok u „vojáčků“. Bylo to ve Vojenském útvaru Bohuslavice nad Vláří, nedaleko slovenských hranic, kde lišky opravdu dávaly dobrou noc. „Chtěl jsem poznat fungování české armády zevnitř, dřív, než bude základní vojenská služba zrušena. No a stálo to za to,“ říká J. Včelák a dodává: „Dnes bydlím v malém městě Řevnice, které leží mezi Berounem a Prahou. Bydlení ve vlastním domě s nemalou zahradou pár metrů od lesa, poblíž vyhlášeného lesního divadla, si nemohu vynachválit. Toto místo pro rodinný život a odpočinek je pro mne naprosto ideální.“

Již v roce 2005 absolvoval autorizaci v oboru statika a dynamika stavebních konstrukcí. Rodinu ještě neměl, čerstvá hlava se tak byla schopna lehce něco naučit. Jeho velkou zálibou tehdy bylo cestování po světě s krosnou na zádech, například měsíc přecházel Altaje, měsíc byl na Kavkazu, poté na Uralu a často podnikal lezecké výlety po horách a skalách v Evropě. Již 20 let se taktéž věnuje běhu. „Jak léta přibývají, rychlost klesá a vzdálenosti se prodlužují. Nyní běhám 300 až 600 km měsíčně. Cením si účastí na maratonech v Paříži či Budapešti, maratonu ve Švýcarsku po sjezdovce ve Wengenu nebo již deset Pražských maratonů. Mým běžeckým snem je účast na Spartathlonu v Řecku, závodu na 246 km z Atén do Sparty,“ říká projektant firmy EXCON.

Jan Včelák se za dobu svého působení v EXCON podílel na zhruba 400 projektech, o kterých si vede přesnou databázi. Z technologických objektů je možné zmínit jeho účast na projektu potrubních mostů v Saúdské Arábii, projektech v elektrárnách Tušimice, Prunéřov, Opatovice nad Labem, Ledvice a Tušimice, podíl na výpočtech filtrů a absorbérů pro odsíření ve Francii, Švédsku a Velké Británii. Zmínit můžeme i projekt ocelových konstrukcí za polárním kruhem ve městě Kiruna ve Švédsku.

Z průmyslových staveb stojí za zmínku účast na projektu sklárny Klin v Rusku nebo v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi. Ze sportovních staveb pak byla zajímavá rekonstrukce tehdy Duhové Arény v Pardubicích, nová tenisová hala v Karlových Varech, projekt a montáž zastřešení O2 arény v Praze ve Vysočanech, což byl i počátek předepnutých konstrukcí systémem táhel Macalloy. Ze staveb občanských můžeme zmínit atrium IPB pojišťovny v Pardubicích, konstrukce pro ústředí ČSOB v Praze Radlicích, terminál letiště v Bratislavě, výpočty na Trojském mostě v Praze, na lávce pro pěší Brumlovka a v Písku. Kus práce odvedl i na projektu Trimaran v Praze na Pankráci nebo projektu obnovy Průmyslového paláce v Praze Holešovicích.

Výsledky mnohých projektů se staly jak přínosem pro společnost, ale dostalo se jim i ocenění, jako například ocenění pro pražskou O2 arenu nebo lávku pro pěší v Písku.  Zde jsem měl příležitost se vrhnout do chladných vln Otavy v situaci, kdy Vláďovi Janatovi vypadl list papíru s veledůležitými výpočty… Ocenění získal i projekt Trimaran, konverze plynojemu v Ostravě na multifunkční centrum či taktéž zmíněná tenisová hala v Karlových Varech. „V současné době mne plně vytěžuje probíhající rekonstrukce zimního stadionu v Kladně, kde se ukazuje, jak důležitý je průzkum stávajících konstrukcí a spolupráce mezi jednotlivými profesemi. Podílím se i na ocelové konstrukci terasy na střeše hotelu Alcron,“ popisuje J. Včelák.